Η μέθοδος CLIL (Content & Language Integrated Learning) ή, στα ελληνικά, Συνδυασμένη Εκμάθηση Αντικειμένου Γλώσσας αφορά τη διδασκαλία ενός γνωστικού αντικειμένου μέσω μιας γλώσσας διαφορετικής από τη μητρική των μαθητών.
Πρόκειται για μια καινοτόμο μέθοδο διδασκαλίας, κατά την οποία η ξένη γλώσσα, δεν αποτελεί τον στόχο του μαθήματος, αλλά το μέσο για την εκμάθηση ενός γνωστικού αντικειμένου. Βασική αρχή της μεθόδου είναι ότι τα παιδιά αποκτούν γνώσεις για το γνωστικό αντικείμενο, χρησιμοποιώντας και, ως εκ τούτου, μαθαίνοντας και την ξένη γλώσσα.
Τα μαθήματα που διδάσκονται μέσω της προσέγγισης CLIL έχουν διττό στόχο: αφενός την ανάπτυξη δεξιοτήτων και γνώσεων στο εκάστοτε σχολικό μάθημα και αφετέρου την κατάκτηση γλωσσικών δεξιοτήτων. Μέσω της προσέγγισης αυτής, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να εξοικειώνονται με το άκουσμα και να χρησιμοποιούν ουσιαστικά την ξένη γλώσσα σαν φυσικοί ομιλητές, εφόσον αυτή αποτελεί το μέσο και το εργαλείο για την απόκτηση νέων γνώσεων. Η κατάκτηση των γλωσσικών δεξιοτήτων γίνεται με φυσικό τρόπο, όπως ακριβώς συμβαίνει με την εκμάθηση της μητρικής γλώσσας κατά την ανάπτυξη των παιδιών. Η εκτεταμένη επαφή με ικανούς ομιλητές είναι η αποτελεσματικότερη μέθοδος γλωσσικής διδασκαλίας και μάθησης.
Μερικά από τα πλεονεκτήματα της μεθόδου αυτής είναι:
- η βελτίωση των γλωσσικών γνώσεων και των δεξιοτήτων του προφορικού λόγου,
- η ευκαιρία για μελέτη του γνωστικού αντικειμένου μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις,
- η ουσιαστικότερη και εντατικότερη επαφή με τη γλώσσα-στόχο,
- η προώθηση των νοητικών διεργασιών και της συνδυαστικής σκέψης,
- η ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων,
- η απόκτηση μεγαλύτερης αυτοπεποίθησης τόσο σε σχέση με τη γλώσσα όσο και με το γνωστικό αντικείμενο.
Η μέθοδος CLIL συμπληρώνει τα σχολικά μαθήματα και δεν τα ανταγωνίζεται, ενώ δεν απαιτεί επιπλέον διδακτικές ώρες.
Έχει πλέον αποδειχτεί ότι στην καθημερινή ζωή τα παιδιά που είναι δίγλωσσα ή τους δίνουμε τη δυνατότητα να γίνουν δίγλωσσα, υπερτερούν. Επιπλέον, αποκτούν μεγαλύτερη ευελιξία και πολυπλοκότητα σκέψης, καθώς είναι σε θέση να αντλούν πολύ ευκολότερα νοήματα και πληροφορίες για τα θέματα που τα ενδιαφέρουν, να αναπτύσσουν κριτική σκέψη και να επικοινωνούν ευκολότερα. Ακόμη, επεξεργάζονται αντικείμενα και ιδέες μέσα από ένα πλουσιότερο λεξιλόγιο κι έτσι έχουν τη δυνατότητα να αναπτύσσουν μεγαλύτερη ποικιλία συνειρμών, ενώ έχουν μεγαλύτερη ευκολία στην εκμάθηση μιας τρίτης γλώσσας. Και, βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η γλώσσα είναι παράγοντας και φορέας πολιτισμού. Με τη γλώσσα εκφράζονται τα νοήματα και οι σκέψεις των ανθρώπων, περιγράφονται και αναλύονται έννοιες και καταστάσεις.
Τα παιδιά που έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν δύο πολιτισμούς αποκτούν και μια πολλαπλή άποψη της κοινωνίας, αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερο σεβασμό άλλα άτομα και πολιτισμούς και είναι πιο εξωστρεφή και ανοικτά σε νέα ερεθίσματα. Η διγλωσσία και η διαπολιτισμικότητα είναι ένα δώρο κι ένα εφόδιο ζωής!
Για περαιτέρω ενημέρωση για τις δράσεις και το έργο του Συντονιστικού Κέντρου, μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://clil.schools.ac.cy/index.php/el/
Στο σχολείο μας εφαρμόζουμε την προσέγγιση CLIL για τη διδασκαλία των αγγλικών, εδώ και πολλά χρόνια, μέσω του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής και διαφόρων ρουτινών από την καθημερινή μας ζωή (showers) π.χ. όταν λέμε καλημέρα, συγυρίζουμε, τρώμε φρούτο κ.λ.π., μέσω τραγουδιών και παραμυθιών. Στο σχολείο μας εφαρμόζουμε τα δυο πιο κάτω μοντέλα της προσέγγισης CLIL:
Μοντέλο 1: CLIL showers: μικρές περίοδοι 10 λεπτών 3 φορές την εβδομάδα. Σταδιακά μπορεί να αυξηθεί μέχρι και 30 λεπτά. Εφαρμόζεται σε οποιαδήποτε φάση της ημέρας σε σχέση με τη θεματική ενότητα με την οποία ασχολούμαστε κάθε φορά.
Μοντέλο 2: Εφαρμόζεται συστηματικά σε ένα γνωστικό αντικείμενο (Φυσική Αγωγή).
Στο σχολείο μας ασχοληθήκαμε μέχρι σήμερα με τα πιο κάτω τραγούδια και παραμύθια:
Μερικά από τα τραγουδάκια είναι:
Hello song
Clean up song
How’s the weather song
The Rainbow Colors Song
If you're happy
S-A-N-T-A song (Christmas version of B-I-N-G-O)
One little finger
Days of the Week Song
Baby Shark
Do you like broccoli ice cream song
Rain Rain go away
Παραμύθια:
Monkey and me
The very hungry catterpillar
Dear Zoo
Wow said the owl
Pete the Cat: I love my White Shoes
Handa’s Surprise
Στο μάθημα της φυσικής αγωγής χρησιμοποιούμε τα πιο κάτω τραγούδια:
Φυσική Aγωγή
Clap your Hands/ Action Songs
Freeze Dance
Head shoulders knees and toes
Pinocchio Dance
Τα παιδιά:
- Συμμετέχουν με μεγάλο ενθουσιασμό και ενδιαφέρον.
- Μαθαίνουν και τραγουδούν αγγλικά τραγούδια και ρυθμικά.
- Μετρούν στα αγγλικά.
- Γνωρίζουν τα χρώματα στην αγγλική γλώσσα.
- Χρησιμοποιούν επανειλημμένα κάποιες φράσεις και λέξεις καθημερινής επικοινωνίας.
- Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους.
- Επιζητούν καθημερινά το παιχνίδι στο κέντρο μάθησης των αγγλικών.
- Ακολουθούν με μεγάλη ευκολία οδηγίες.
- Αποκτούν θετική στάση για το μάθημα των Αγγλικών.
- Νιώθουν περήφανα για τα επιτεύγματά τους.